CMA Joins IOSCO as Associate Member

July 1, 2016

BACK

The Lebanese Capital Markets Authority (CMA) has joined the International Organization for Securities Commissions IOSCO as Associate Member as of July 2016.

This welcome development is a result of the diligent work the CMA has been doing since its launch in 2012. One of the first tasks that the CMA embarked on was putting in place the regulatory framework necessary to protect investors, minimize systemic risk, and develop the capital markets; key objectives of the CMA.

This work conducted under the guidance and direction of the CMA Chairman and Governor of the Central Bank Mr. Riad Salame was in line with best international business practices and paved the way to joining IOSCO, the standard setter for capital markets globally.

International Cooperation

As part of a strategic decision to enhance international presence and collaboration, the CMA has signed a number of Memoranda of Understandings (MoUs) with various regional and international regulators such as the French Autorité des marchés financiers, the German BaFin and recently the Abu Dhabi Financial Services Regulatory Authority, among others.

The MoUs signed aim at ensuring bilateral exchange of information among regulators in an effort to promote increased transparency and enhance confidence in the capital markets in Lebanon.

More about IOSCO – www.iosco.org

The International Organization of Securities Commissions (IOSCO) is the international body that brings together the world’s securities regulators and is recognized as the global standard setter for the securities sector. IOSCO develops, implements, and promotes adherence to internationally recognized standards for securities regulation. It works intensively with the G20 and the Financial Stability Board (FSB) on the global regulatory reform agenda.

IOSCO was established in 1983. Its membership regulates more than 95% of the world’s securities markets in more than 115 jurisdictions; securities regulators in emerging markets account for 75% of its ordinary membership.

****************************************************************************************

لبنان عضو مشارك في المنظمة الدولية لهيئات سوق المال الـIOSCO

وافقت المنظمة الدولية لهيئات سوق المال IOSCO مؤخراً على انضمام لبنان إلى المنظمة كعضو مشارك Associate Member ممثلاً بهيئة الأسواق المالية. تأتي هذه الخطوة بعد تأكيد رئيس هيئة الأسواق المالية، حاكم مصرف لبنان، على المضي في تعزيز التعاون وتوثيقه مع الأجهزة الرقابية المحلية والدولية واستكمال الجهود كافة تمهيداً لانضمام الهيئة إلى الـ IOSCO في العام 2016، ممّا يساهم في توثيق علاقاتها مع الهيئات الرقابية على الصعيد الدولي و تعزيز عامل الثقة ورفع مستوى الاستثمار في الأسواق المالية اللبنانية. ويعتبر هذا القبول بمثابة اعتراف دولي باعتماد الهيئة لأفضل المعايير الدولية ضمن الأطر الرقابية والتنظيمية والتقنية التي أرستها في الأسواق المالية اللبنانية ويأتي بعد توقيع لبنان على عدد من اتفاقيات التعاون مع نظرائه  من الدول الأعضاء في منظمة الـ IOSCO.

 

من جهة أخرى، سيوفر انتساب الهيئة الى المنظمة الدولية لهيئات سوق المال المظلة والمواكبة الدولية لعملها من الناحية الفنية والتنظيمية عند الحاجة ويزيد من قدرتها على الاستفادة من التجارب الدولية، وسيسمح لها بالانضمام إلى عضوية إحدى أهم لجان منظمةIOSCO ، وهي لجنة النمو والأسواق الناشئة والتي تعد من أكثر اللجان فعالية وتأثيراً في المنظمة، بعد انضمامها إلى اللجنة الإقليمية لدول أفريقيا والشرق الأوسط التابعة لمنظمة الـIOSCO.

واستكمالاً لهذه الخطوة، باشرت الهيئة سعيها إلى اكتساب صفة “عضو كامل العضوية”Ordinary Member في المنظمة عبر التحضير لتوقيع اتفاقية تفاهم متعددة الأطراف خلال العام 2017. ويُعتَبَر هذا الاستحقاق غاية في الأهمية لأنّه سيعطي لبنان حقّ التصويت في منظمة الـ IOSCO ويسمح له بتبادل المعلومات مع الهيئات الرقابية العالمية الأعضاء في المنظمة، مما يساعد في خلق مزيد من الشفافية والثقة بالأسواق المالية.

تعتبر المنظمة الدولية لهيئات سوق المال IOSCO أرفع جسم مهني عالمي في مجال الرقابة والإشراف على أسواق المال وقد تأسست في العام 1983، وتتخذ من العاصمة الإسبانية مدريد مقرا لها. تضم المنظمة 125 عضواً من الجهات والهيئات المنظمة للأسواق المالية، وتهدف إلى تأسيس ونشر المعايير الدولية مع رؤية مستقبلية لتحسين شفافية وفعالية أسواق الأوراق المالية وحماية المستثمرين، بالإضافة إلى تفعيل التعاون بين المنظمين للحد من الجرائم الاقتصادية، وقد كان لها دور فعال في الجهود المبذولة لمعالجة الأزمات المالية التي تأثرت بها الأسواق المالية العالمية مؤخراً، كما تتمتع المنظمة بحضور فاعل في مجالات تنظيم وتطوير المعايير والأسس المنظمة للأسواق المالية، وتسعى المنظمة لتحقيق اهدافها الرئيسية، وهي:

تعاون الأعضاء في تطوير وتنفيذ المعايير الدولية الموحدة من الرقابة والتنظيم والإنفاذ وتعزيز الإلتزام بها، وذلك بهدف حماية المستثمرين والحفاظ على عدالة وفعالية وشفافية الأسواق المالية، والسعي للتصدي للأخطار النظامية.

تعزيز حماية المستثمر وثقة المستثمرين في نزاهة أسواق الأوراق المالية، وذلك من خلال تبادل المعلومات والتعاون في إنفاذ القانون ضد إساءة التصرف، والرقابة على الأسواق ووسطاء السوق.

تبادل المعلومات على المستويين الإقليمي والدولي حول الخبرات المكتسبة بهدف المساعدة في تطوير وتقوية البنية التحتية للأسواق، وتطبيق الأنظمة الرقابية الملائمة.